پارچه ژاکارد چیست؟

تُرسه
8 اسفند, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پارچه های ژاکارد خشک و آهاردار هستند و طرح‌های متنوعی دارند؛ این طرح ها روی پارچه حک نشده اند یا گلدوزی روی آن ها صورت نگرفته بلکه در زمان بافت پارچه، طرح ها بر روی پارچه ایجاد شده است. ماشینی که برای بافت این نوع پارچه استفاده می شود برای بار اول در سال ۱۸۰۹ توسط جوزف ژاکارد طراحی شد؛ به همین دلیل این نوع پارچه به پارچه ژاکارد معروف شد. اما امروزه ماشین های مدرنی وجود دارند که برای خلق یک طرح خاص می توانند بافتی با هزاران تار را ایجاد کنند. این پارچه ها از انواع مختلف الیاف پنبه طبیعی و ابریشم یا پلی‌استر مصنوعی و ترکیبات پلی‌استری تهیه می‌شوند. 

همانطور که گفته شد این پارچه ها مقاوم و ضخیم تر از دیگر پارچه ها هستند. همچنین طرح های مختلف بر روی بافت پارچه انجام می شود؛ به همین دلیل برخی از انواع این پارچه، دورو هستند.

پارچه ژاکارد های چه ویژگی هایی دارند؟

برخی از ویژگی های این نوع پارچه عبارت هستند از:

این نوع از پارچه ها محکم و مقاوم هستند.

دارای تنوع و زیبایی منحصر به فرد هستند.

به دلیل ایجاد طرح در هنگام بافت، مضرات استفاده از رنگ های شیمایی پس از بافت را ندارند. 

برخی از این پارچه ها در دو رو . در رنگ های متنوع بافته می شوند که می توان از هر دو روی آن استفاده کرد. 

پارچه های ژاکارد به دلیل الیاف به کار رفته در آن، قیمت گرانی دارند.

 این نوع پارچه دارای دوام و کیفیت زیاد است.

کاربر پارچه ژاکارد

از پارچه ژاکارد برای دوخت لباس های مجلسی، مانتو و کت و شلوار استفاده می شود. اما کاربردهای دیگر این پارچه در دکوراسیون است؛ به این معنی که برای دوخت انواع مبل، پرده، رومیزی یا رو تختی نیز کاربرد دارد که ظاهری شیک و مجللی ایجاد می کند. 

برای خرید کت شلوار زنانه از ترسه به نگار کلیک کنید.

دوخت تشک های طبی یکی دیگر از کاربردهای پارچه ژاکارد است؛ زیرا این نوع پارچه تنفس مناسبی دارند و موجب حذب رطوبت می شوند و می توانند به خوبی دما را تنظیم کنند.

در زمستان 1402 چه رنگ لباسی ترند است؟ برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

قیمت پارچه ژاکارد

این نوع پارچه ها بر اساس جنس و الیاف با سایر پارچه ها متفاوت است. به همین دلیل قیمت آن نسبت به دیگر انواع پارچه تفاوت دارد. پارچه های ژاکارد قیمت بالایی دارند اما کیفیت و دوام مناسبی دارند.

انواع الیاف موجود در پارچه های  ژاکارد

این پارچه ها بافت های متنوعی دارند که از الیاف مختلفی تهیه می شوند:

الیاف پنبه

الیاف این پارچه‌ها نرم و مات هستند که به دلیل سبکی و سازگاری آن با بدن بیشتر در دوخت انواع لباس کاربرد دارند.

 الیاف‌های کتانی

الیاف‌های کتانی پارچه‌های ژاکارد نیز نرم و مات هستند که برای فصول بهار و تابستان مناسب هستند.

الیاف ابریشم

این نوع الیاف برای دوخت لباس های سلطنتی کاربرد دارد. این الیاف،‌ ابریشمی بوده و پارچه را براق تر می کند. پارچه‌های ژاکارد تولید شده با الیاف ابریشم از زیباترین انواع الیافی پارچه‌های ژاکارد به شناخته می شوند.

الیاف پشم

این پارچه‌ها علاوه بر گرما دارای نرمی بوده و بسیار در تهیه کت‌ها و ژاکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارچه‌ها برای تهیه پوشاک زمستانی کاربرد دارند و دستکش‌های مناسب این فصل را می‌توان از این نوع الیاف به دلیل داشتن خاصیت عایقی تهیه کرد.

الیاف ترکیبی

این نوع از الیاف یز در بافت ژاکارد ها کاربرد دارد که بر اساس درجه استفاده بیشتر از یک نوع، الیاف تولید شده با درجه نرمی و شفافیت متفاوتی تولید می‌شوند.

نکاتی برای شستشوی پارچه های ژاکارد

این پارچه، آب را به خود جذب نمی کند؛ بنابراین برای پاک کردن لکه بر روی آن باید از دستمال مرطوب استفاده کنید. اما برای پاک کردن لکه سنگین روی آن، باید از ماشین لباسشویی استفاده کنید و دمای آن را بیشتر از ۳۰ درجه تنظیم نکنید. همچنین از استفاده از سفیدکننده یا شوینده های قوی پرهیز کنید و پس از شستشو آن را در معرض نور آفتاب  قرار ندهید. لازم به ذکر است که برای اتو کردن لباس های تهیه شده از پارچه ژاکارد بهتر است از پشت پارچه و با دمای کم اتو کنید. برای خرید لباس های زنانه از ترسه کلیک کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.